کدوی تلخ (Bitter melon)

کدوی تلخ (خربزه تلخ) گیاهی رونده بومی کشورهای آسیای شرق بخصوص چین است. کدوی تلخ دارای گوشتی نرم و غشایی بیرونی قابل خوردن می باشد. اگر چه طعم تلخ آن باعث دوری مردم از این گیاه میشود, ولی در حقیقت فوائد فراوان و شگفت انگیزی که این گیاه بروی سلامتی افراد از خود بجا می گذارد، تلخی این گیاه را از خاطر خواهد برد. این گیاه بسیار سریع رشد می کند و همانند گیاهان بالارونده دیگر نیاز به داربست یا هر نوع پایه دیگر به عنوان تکیه گاه دارد.

خواص شیمیایی:
خربزه تلخ دارای کالری کم اما میزان مواد مغذی فراوانی ست. این گیاه منبعی فوق العاده از انواع ویتامینB، ویتامین C، منگنز، روی, فسفر ,منیزیم و شامل مقدار زیادی از فیبرهای رژیمی است. این گیاه همچنین سرشار از آهن، کلسیم و پتاسیم  است.

خواص دارویی:
فقط تعداد کمی از سبزیجات و میو های دیگر هستند که می توانند مثل خربزه تلخ روی سلامتی تاثیری شگرف بگذارند.
آب خربزه تلخ برای درمان اختلالات خونی شامل کورک و خارش حاصل از مسمومیت بسیار مفید می باشد. 59 میلی لیتر از آب خربزه تلخ و آبلیمو را مخلوط کنید و آنرا بصورت ناشتا بطور روزانه میل نمایید، تاثیر آن در طول ۴ تا ۶ ماه قابل مشاهده است.
در مرحله ابتدائی وبا, ۲قاشق چایخوری از جوشانده برگ خربزه تلخ را با ۲ قاشق چایخوری آب پیاز سفید یک قاشق چایخوری آبلیمو را مخلوط کرده و تا زمان بهبودی کامل آن را بنوشید.
خربزه تلخ حاوی ترکیبات هیپوگلیسمیک (انسولین گیاهی) که بسیار برای پایان آوردن قند خون موثر می باشد. همچنین شایان ذکر است این گیاه میزان مقاومت در برابر گلوکز خون را بدون بالا بردن میزان انسولین در خون، ارتقا می بخشد.
مصرف منظم آب خربزه تلخ نشان داده شده که باعث افزایش قوای بدن می شود.

آب خربزه تلخ باعث منظم شدن و بهبودی خواب در افراد می شود.
مقدار زیاد بتا کاروتان در این گیاه باعث بهبود در قدرت بینائی می شود.
آب خربزه تلخ موجب پاک کردن کبد می شود. آب این گیاه خون را پالایش کرده، چرخش خون را بهبود بخشیده و باعث کاهش درد ناشی از نقرس می شود.
آب این گیاه باعث ارتقای سیستم ایمنی بدن شده و مقاومت بدن در برابر عفونت را افزایش می دهد.
59 میلی لیتر از آب تازه خربزه تلخ را با یک فنجان عسل در آب حل کنید و به صورت روزانه از آن بنوشید. این نوشیدنی در درمان آسم, برونشیت و التهاب گلو بسیار مفید می باشد.
محققان  به تازگی دریافتند که عصاره این گیاه باعث کشته شدن سلولهای سرطانی سینه شده و از گسترش این سلول ها جلوگیری می کند.
خربزه تلخ اثر شگفت انگیزی در درمان سرطان دارد بطوری که باعث از بین رفتن سلولهای سرطانی در روده بزرگ, کبد و پروستات می شود.
نکات مصرف:
از خربزه تلخ نارس استفاده کنید که تلخی آن به مراتب کم تر از رسیده ی آن است (میوه رسیده ی آن به رنگ نارنجی یا قرمز میباشد.).
برای دل پذیر تر شدن طعم آن می توانید آب این گیاه را با آب هویچ یا سیب مخلوط کنید.
از مصرف بیش از 59 میلی لیتر آب این گیاه یا ۲ عدد از آن در روز اجتناب کنید که باعث شکم درد و اسهال می شود.
زنان باردار از مصرف بیش از اندازه خربزه تلخ خودداری کنند زیرا موجب تحریک رحم شده و منجر به زایمان زود رس می شود.

ساعت:20:10:52/ جمعه, 02, اسفند,1398 / کد:76/ بازدید:7620/ نویسنده:میرنیا

برچسب: سیاه ریشه بذر نهال های کمیاب

تصاویر زیبا و کمیاب نهال، گل در نهالستان میرنیا کدوی تلخ (Bitter melon)

کدوی تلخ (Bitter melon)