لیمو ترش اورکا (Eureka Lemon)

لیموی اورکا در سال 1343 از کالیفرنیای آمریکا وارد ایران شده است. میوه آن دارای اندازه متوسط ،رنگ زرد درخشان، با پوسته ضخیم، آب دار و به شدت اسیدی می باشد. کم تخم یا بدون تخم است. میوه این رقم روی درخت خوب می ماند ولی اگر برای مدت زیادی باشد باد می کند. تاج درخت باز و مقاومت آن در برابر سرما کمتر از لیسبون است.تقریبا در طول سال میوه دارد ولی فصل اصلی باردهی این محصول در اواخر زمستان، بهار و اوایل تابستان می باشد. شکوفه جدید آن رنگ ارغوانی دارد. لازم به ذکر است این میوه در نهالستان میرنیا آماده ارائه می باشد.در ادامه به بررسی  ترکیبات شیمیائی و خواص داروئی لیموها پرداخته می شود.

 

ترکیبات شیمیائی:

 

میوه های این گیاه شامل شکر، پلی ساکاریدها،اسیدهای آلی، لیپیدها، کاروتنوئیدها، ویتامین های B1, B2 , B3 , A ، بیوفلاونوئیدها، لیمونوئیدها (تلخ مزه)، لیمونن(70%)، ژرانیل استات، لینالیل استات می باشد. همچنین لیمو دارای مقدار زیادی پتاسیم (میوه 100 گرم/145 میلی گرم)، ویتامین C  به میزان (میوه 100 گرم/40-50 گرم) یعنی دو برابر پرتقال و کلسیم (61 میلی گرم) است.

 

خواص داروئی:

 

* این میوه به خاطر اثرات و ارزش تغذیه ای آن مورد توجه می باشد. ویتامین C این میوه برای حفظ قدرت دفاعی بدن در برابر عفونت ها و بهبود زخم ها لازم است و نیز این ترکیب تشکیل نیتروز آمین های سرطان زا را پس از مصرف نیترات ها و نیتریت ها بی اثر می نماید.

 

* محتوای پتاسیم این میوه برای جبران کمبود پتاسیمی که بواسطه مصرف داروهای کاهش دهنده فشار خون (مانند اناپریل و کاپتوپریل) در بعضی بیماران ایجاد می شود، مفید می باشد. همچنین مقدار زیاد پتاسیم در لیمو موجب سلامتی قلب،  مغز و سیستم های عصبی بدن می شود.

 

*به طور کلی لیموها به خاطر اثرات هیدروفیلیک ها به عنوان حجیم کننده محتویات دستگاه گوارش عمل می کنند و لذا می توانند در درمان اسهال و استفراغ مفید باشند.

* اسانس لیمو دارای اثرات ضدباکتری وضدعفونی کننده ونیز مهار کننده رشد قارچ آسپرژیلوس می باشد واز آن برای ضدعفونی کردن  آب آشامیدنی و سطوح آلوده به ویروس هاری استفاده می شود.

* پکتین موجود در این میوه کلسترول خون را کاهش می دهد و می تواند در پیشگیری از بیماری های قلبی-عروقی کمک کند.

* بیوفلاونوئید های موجود در لیمواستحکام دیواره داخلی عروق شامل مویرگها ووریدها را افزایش می دهند و می توانند در درمان واریس سیاهرگها، کبود شدگی ها ولثه های خونریزی دهنده موثر باشند.

* لیمو(علی رغم اسیدیته آن) در بدن به عنوان قلیا عمل می کند ولذا در شرایطی مانند روماتیسم، آرتیریت و نقرس می تواند مفید باشد .

* این میوه دردرمان عفونتها، تبها، سرماخوردگی، گلودرد، التهاب لثه و به عنوان تقویت کننده کبد و لوزالمعده استفاده می شود. در واقع آب لیمو به مقدار زیاد باسیل های وبا، تیفوئید واسهال خونی را نابود می کند. خوردن 5-8 عدد لیمو ترش روزانه در رماتیسم، سیاتیک، نقرس، تصلب شرائین، چاقی ودرد کلیه موثر است.

*آبلیمو سم های جمع شده در کبد را از بین می برد و در نتیجه به پوست طراوت می بخشد، جوش پوست صورت را از بین می برد و بطور کلی برای بیماریهای جلدی مفید است. ولی باید توجه داشت که کبد به خود لیمو بیشتر از آب آن احتیاج دارد.

* آب لیمو باعث جلو گیری از تشکیل سنگ کلیه می شود. تحقیقات نشان می دهد که سنگ های با منشا اوره و اورات پروتئینی موجود در کلیه ی عده ای بیمار پس از مصرف روزانه دو لیموترش برطرف شده واستفاده از این روش برای پیشگشری از تشکیل مجدد سنگ کلیه موثر می باشد.

* آب لیمو بزاق را زیاد می کند و چون بزاق دارای اثر ضدعفونی کنندگی است میکروب های دهان را ازبین می برد.

*آب ليمو براي پوست سر بسيار مفيد است و شوره سر را كاهش ميدهد. عصاره حاصل از آبگيري يك ليموي تازه را حدود 10 دقيقه برروي پوست سر مالش دهيد و سپس آن را با آب به طور كامل بشوئيد. همچنين آب ليمو مي تواند به عنوان يك ضد خارش، به صورت ماساژ برروي پوست سر استفاده شود.

* تخم یا دانه ی لیموترش اثر ضد تب، ضد سم و ضد کرم دارد. برای هر یک از این موارد باید تخم (دانه) لیموترش را گرفته، ابتدا پوست سفیدی که در خارج آن است جدا می کنند، سپس برحسب سن و وزن بیمار به مقدار 4 تا 8 گرم از مغز تخم لیمو با مقداری آب گرم تناول کنند.

ساعت:15:07:25/ جمعه, 02, اسفند,1398 / کد:27/ بازدید:7037/ نویسنده:میرنیا

برچسب: مرکبات

تصاویر زیبا و کمیاب نهال، گل در نهالستان میرنیا لیمو ترش اورکا (Eureka Lemon)

لیمو ترش اورکا (Eureka Lemon)